مدرس کارگاه آموزشی سواد رسانه‌ای مطرح کرد:

نوجوان در استفاده از رسانه به دنبال هویت یابی است

دومین روز از کارگاه حضوری سواد رسانه‌ای با محوریت کارکردهای رسانه، با تدریس حسین حق پناه عضو شورای تالیف کتاب درسی سواد رسانه‌ای و با استقبال خوب معلمان مدارس سیرجان روبرو شد.
مباحث عمده ای که در این کارگاه به آن پرداخته شد مسئله هویت یابی نوجوانان و جستجوی این هویت در رسانه بود.
حق پناه به مسئله مهم هویت یابی در دوره نوجوانی اشاره و خاطرنشان کرد: هویت دارای ویژگی‌های متعددی است که می‌تواند ثابت و متغیر؛ اکتسابی و انتسابی و یا فردی و اجتماعی باشد و از آنجا که دوره نوجوانی دوره حساسی برای هویت یابی است، نوجوان در رسانه به دنبال یافتن هویت خویش است در حالی که نمیداند در این فضا با یک هویت مجازی و غیر واقعی روبرو خواهد شد.
وی افزود: در مواجهه نوجوان با فضای مجازی ویژگی متغیر هویتی بودن نوجوان بیشتر نمود پیدا می‌کند و فرایند هویت‌یابی بسیاری از اوقات چندان آگاهانه صورت نمی پذیرد.
مدرس این دوره از کارگاه سواد رسانه‌ای با اشاره به اینکه در فضای مجازی مقایسه دائم وجود دارد گفت: این مقایسه دائم بر هویت فرد اثر می گذارد و موجب می‌شود جستجوگری افراد افزایش پیدا کرده و مسئولیت پذیری آنها کاهش یابد که منجر به تعلیق هویت فرد خواهد شد.
وی خاطرنشان کرد: بنابراین برای کمک به نوجوانان در هویت یابی صحیح باید مصرف رسانه‌ای آنها را اصلاح کرد تا نوجوان بداند در فضای مجازی هویتی که به دست می‌آورد آگاهانه و کاملاً واقعی نیست و نمی‌تواند هویت صحیح و کاملی برای او ایجاد نماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *