در اولین کارگاه حضوری سواد رسانه‌ای در سال جدید عنوان شد:

یکی از کارکردهای رسانه؛ ایجاد کلیشه ذهنی در نوجوانان است

اولین کارگاه حضوری سواد رسانه‌ای در سال جدید با محوریت بررسی کارکردهای رسانه؛ با تدریس حسین حق پناه عضو شورای تالیف کتاب درسی سواد رسانه‌ای و با حضور جمع کثیری از معلمان شهرستان سیرجان برگزار شد.
حق پناه در این کارگاه به مباحث مهمی پیرامون کارکردهای رسانه و تاثیری که بر تربیت نسل آینده دارند پرداخت.
وی در این خصوص گفت: در عصر حاضر استفاده از رسانه موجب اعتیاد و وابستگی در نوجوانان شده، نظم و مدیریت زمان آنان را مختل کرده و سلامت جسم و روان آنها را به خطر می‌اندازند.
مدرس این دوره خاطر نشان کرد: فرزندان ما در عصر حاضر و در مواجهه با رسانه با چالش هایی چون افسردگی، تهدید حریم خصوصی، مدیریت محتوا، مدیریت ارتباطات، فایده مندی، اختلاف با خانواده، احساس ناکافی بودن و… روبرو هستند.
حق پناه به کلیشه سازی به عنوان یکی از کارکردهای مهم رسانه اشاره و تصریح کرد: استفاده ناصحیح از رسانه بر انگاره ها و کلیشه های نوجوانان اثر می گذارد و کلیشه‌های ذهنی آنها را تغییر می دهد چرا که یکی از کارکردهای رسانه ها ایجاد انگاره ها و کلیشه‌های ذهنی است. بنابراین مجهز بودن به دانش سواد رسانه ای می تواند کلیشه هایی را که رسانه ایجاد می‌کند زیر سوال برده و آنها را به چالش بکشد.
وی امکان انتخاب و بحث سرگرمی را کارکردهای دیگر رسانه خواند و گفت: بحث سرگرمی مسئله مهمی است که باعث می‌شود به دلیل فاکتورهایی چون فراغتی شدن، فردگرایانه شدن، تصویری شدن فرهنگ، رسانه ای شدن و دیجیتالی شدن و… نوجوانان رسانه را برای دریافت سرگرمی انتخاب کنند.
عضو شورای تالیف کتاب درسی سواد رسانه ای؛ فرار از واقعیت زندگی را کارکرد دیگر رسانه ها دانست که با مدیریت زمان؛ مدیریت هزینه و خودکنترلی میتوان بر این کار کرد نیز چیره شد.
حق پناه مثلث طلایی توجه به حق انتخاب، شایستگی و ارزشمند بودن نوجوان را راهکاری موثر برای مواجهه با خطرات استفاده از رسانه در عصر حاضر عنوان کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *