با سواد رسانه‌ای به دنیای متاورس وارد شوید

دومین جلسه از مجموعه کارگاه های آموزش سواد رسانه‌ای ویژه معلمین آموزش و پرورش سیرجان به همت کانون فضای مجازی موسسه فرهنگی معراج اندیشه گل گهر و با تدریس دکتر امیدعلی مسعودی رئیس دانشکده فرهنگ و ارتباطات دانشگاه سوره برگزار شد.
در این کارگاه پیرامون آشنایی با رسانه های جدید و قدیم بحث و گفتگو شد و پس از آن مباحث مهمی در خصوص متاورس و دنیای فرا جهانی جدیدی که پدیدار کرده است تضیحاتی ارائه شد.
مسعودی به رسانه های عصر جدید اشاره کرد و گفت: در عصر مدرن رسانه‌های سنتی شاید آنطور که باید کاربرد خود را حفظ نکرده اند و با پیدایش رسانه های جدید، دنیای جدیدتری به روی مخاطبان باز شده است. وی افزود: اینترنت اشیا، اینترنت اشخاص و هوش مصنوعی زندگی مردم را آسان کرده و امکان فراهم آوردن چیزهایی که در ذهن بشر بوده و تبدیل آن به واقعیت را فراهم ساخته است.
مسعودی خاطرنشان کرد: در توسعه تکنولوژی باید مراقب قربانی شدن فرهنگ نیز بود چرا که بسیاری از فرهنگ های سنتی در عصر رسانه های جدید کاربرد خود را از دست می‌دهند.
وی بخش اعظمی از توضیحات این کارگاه را به متاورس اختصاص داد و عنوان کرد: متاورس در واقع ترکیب بلاکچین، اینترنت اشیا و هوش مصنوعی است که در رسیدن به یک دنیای فوق جهانی مخاطب را یاری می کند. متاورس یک جهان مجازی است که کلیه فعالیت‌های دنیای واقعی در آن نیز جریان دارند و اهمیت نحوه آشنایی با کاربرد آن در دنیای امروز بر کسی پوشیده نیست.
این مدرس دانشگاه و فعال حوزه رسانه‌ای تصریح کرد: کلاه، هدست، عینک، سربند مجازی، دستکش و… ابزارهای اتصال به متاورس است. متاورس در واقع چشم دوم انسان در دنیای امروز است و برای ورود به این فضای فراجهانی متاورس بایستی به سراغ تهیه کیف پول رمز ارز، ساخت آواتار، ساخت شخصیت مجازی و خرید زمین رفت و پس از آن فعالیت های شگفت انگیزی را در دنیای متاورس میتوان انجام داد. مسعودی متاورس را فراجهانی متشکل از سه دنیا خواند و گفت: دنیای آنلاین، مولتی ورس و متاورس ترکیبی سه گانه از دنیای فراجهانی هستند که در واقع می‌توان گفت واقعیت مجازی و واقعیت افزوده را با هم ترکیب کرده اند. با متاورس به مفهوم گسترده‌تری به نام چندجهانی وارد می شویم، یعنی چندین جهان در یک جهان جای می‌گیرند. بنابراین آشنایی با متاورس و نحوه استفاده از آن بسیار مهم است.
وی به اهمیت آشنایی با سواد رسانه‌ای برای ورود به متاورس هم اشاره و خاطرنشان کرد: برای استفاده از دنیای فراجهانی متاورس ضروری است سواد رسانه‌ای خود را تقویت کرده و همگام با تحول های عجیب عصر رسانه های جدید، خود را با دانش استفاده از این رسانه ها نیز آشنا نماییم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *