در نشست ویژگی های زبان شناسی شعر نوجوان عنوان شد:

نوجوان باید شنیده شود

با مشارکت موسسه فرهنگی معراج اندیشه گل گهر و همراهی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمان، نشست ویژگی‌های زبان‌شناسی شعر نوجوان با حضور کمال شفیعی برای مربیان آفرینش‌های ادبی استان‌های کرمان، سیستان و بلوچستان، یزد، هرمزگان، بوشهر و خراسان جنوبی به صورت مجازی برگزار شد.
شفیعی در این نشست عنوان کرد: ادبیات نوجوان در ایران فاصله معناداری با نمونه‌های جهانی‌اش دارد و این‌که ما هیچ‌وقت نوجوان را جدی نگرفتیم آغاز یک “دوجان” شدن است. آغاز گفتگوبندی فصل مشترک اندیشه شاعر و مخاطب نوجوان است و ادبیات جایی برای اشتراک‌گذاری مفاهیم مشترک است که با خلاقیت‌ها، داد و ستد علمی و هم‌افزایی ایجاد می‌شود.
شفیعی زبان را همه قراردادها و نشانه‌هایی که قابل تعریف هستند معرفی کرد و افزود: بی‌نهایت زبان داریم ولی الزاما همه  زبان‌ها ادبیات نیستند. هر وقت در حوزه زبان جسارت به خرج می‌دهیم به دامن ادبیات می‌افتیم و این برون‌رفت از قراردادهای از قبل تعیین شده است.
این شاعر کودک و نوجوان درحالی که جهان خردسال را یک جهان ثابت در تمام طول تاریخ دانست در این باره گفت: دنیای کودک به سرگرمی، بازی و یادگیری اجتماعی خلاصه می‌شود. بزرگسال هم به واسطه اختیار و انتخاب با زمان پیش می‌رود اما دوره نوجوانی بسیار متفاوت است و بزنگاه خطرآفرین ادبیات دوران نوجوانی است.
کارشناس نشست ویژگی‌های زبان‌شناسی شعر نوجوان با اشاره به این‌که نوجوانی زبان گفتن است و نوجوان باید شنیده شود ادامه داد: برای خلق اثر ادبی نوجوان باید فرصت گفتگوی مشترک با او ایجاد کنیم. باید برای تفکر نوجوان کاری کنیم و آستانه خلاقیت را در آنها به زنجیر نکشیم و عنصر حیات و زیست واقعی را از آن‌ها نگیریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *