در نشست ادبی زیبایی‌شناسی در شعر عنوان شد:

زبان شاعران کویر، پر عمق است

نشست تخصصی منطقه‌ای با حضور بابک نیک‌طلب، محمود پوروهاب و کمال شفیعی با موضوع “زیبایی‌شناسی در شعر” با نگاهی به آثار افسانه شعبان‌نژاد و علی میرافضلی؛ به همت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمان و مشارکت موسسه فرهنگی معراج اندیشه گل گهر و با حضور کارشناسان و مربیان استان‌های کرمان، سیستان و بلوچستان، یزد، هرمزگان، بوشهر و خراسان جنوبی بصورت مجازی شد.
پوروهاب به بسامد بالای برخی واژه‌ها در شعر شعبان‌نژاد اشاره کرد و گفت: زنجره، درخت توت، صدای خیس و … از واژه‌هایی است که با شعر شعبان‌نژاد در شعر کودک ماندگار شده است. همچنین تعادل تصاویر عینی و ذهنی در کنار هم و توامان کار را قشنگ کرده و گاهی بلند شدن وزن با حفظ آهنگ در پایان برخی اشعار آن را منحصر به فرد و دلنشین می‌سازد.
بابک نیک‌طلب هم درباره اشعار افسانه شعبان‌نژاد گفت: این‌که شاعر بتواند با همه گروه‌های سنی ارتباط بگیرد از نقاط قوت او محسوب می‌شود.
در بخش بعدی این نشست تخصصی کارشناسان پیرامون اشعار علی میرافضلی گفتگو کردند.
نیک‌طلب در خصوص آثار میرافضلی گفت: علی میرافضلی تجربه طولانی در سرودن شعر کوتاه و طرح‌واره دارد که مورد استقبال مخاطب هم قرار گرفته است.
شفیعی نیز در راستای تکمیل صحبت های وس افزود: بررسی ادبیات زیست‌بوم‌ها نشان داده است، مولفه‌هایی چون لحن، کلام، بسامد آوایی و فرمی تحت تاثیر محیط زندگی شاعر متغیر است و تاثیر اقلیم روی شعر نمایان است. شاعران کویر زبان‌شان کم‌تحرک اما پر از عمق است در حالی که شاعران دریا از ریتم‌های کوتاه‌تر چون حرکت موج و شاعران کوهستان از وزن‌های ضربه‌ای و کوبه‌ای و کوتاه استفاده می‌کنند. اشعار میرافضلی هم یک تصویر بهت‌انگیز مثل اقلیم کویر می‌سازند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *