‍ روزهای داغ داستان نویسی؛برای خلق داستان جذاب، ویژگی‌های شخصیت داستان خود را بشناسید

سومین روز از کارگاه آموزشی لذت داستان نویسی با تدریس محمد علی رکنی در حالی برگزار شد که روز گذشته کارگاه موانع نوشتن محمدحسن شهسواری برگزار شده بود.
به گزارش روابط عمومی این موسسه، محور اصلی این جلسه تعریف شخصیت و شخصیت‌پردازی در داستان بود. رکنی در بخشی از سخنان خود به استفاده از ستیز و برخورد در داستان برای ایجاد جذابیت اشاره کرد و گفت: برای ایجاد برخورد در داستان می توان از سه روش استفاده کرد. مقابله یا برخورد انسان با انسان، مقابله یا برخورد انسان با خویشتن و مقابله یا برخورد با نیروهای بیرونی که شامل طبیعت، جامعه، تقدیر و… می‌شود.
وی افزود: شخصیت، روایتگر یا کاراکتری است که نویسنده وارد داستان می کند تا کنش های مورد نظر نویسنده را انجام داده و از داستان خارج شود. لذا برای خلق یک شخصیت داستانی تا انسان و ویژگی های مربوط به او را نشناسیم نمی‌توانیم این شخصیت داستانی را خلق کنیم. رکنی تصریح کرد: ویژگی های ظاهری از جمله اسم، چهره وضعیت لباس پوشیدن و…، ویژگی های درونی از جمله ویژگی‌های اخلاقی، علایق، نقطه ضعف ها و… و ویژگی های اجتماعی از جمله تحصیلات، ایدئولوژی و… از جمله مواردی است که یک نویسنده در خلق شخصیت داستانی خود باید با آن ها آشنا باشد. این نویسنده سیرجانی در ادامه به تعریف تفاوت تیپ و شخصیت در داستان پرداخت و افزود: در داستان، شخصیت های گوناگونی داریم. برخی شخصیت‌ها ساده، برخی پیچیده، برخی فعال و برخی منفعل هستند که نویسنده با شناخت تک تک این شخصیت ها می تواند رنگ متفاوتی به داستان خود دهد. وی در تعریف دیگری از تقسیم بندی شخصیت گفت: در بُعد دیگر چند شخصیت برای داستان می توان تعریف کرد؛ شخصیت اصلی یا قهرمان، شخصیت ضد قهرمان، سیاهی لشکر و شخصیت فرعی که بسیار مهم بوده و کامل کننده شخصیت اصلی داستان است. رکنی برای شخصیت پردازی بهتر در داستان پاسخ به چهار سوال: شخصیت اصلی چه کسی است؟ چه می خواهد؟ چه مانعی بر سر راه دارد؟ و چطور موانع را برطرف می‌کند؟ را ضروری دانست و گفت: در شخصیت پردازی برای پاسخ به این چهار سوال نباید اولین چیزی که به ذهن نویسنده می رسد را انتخاب کند. بلکه باید در انتخاب آن‌ها خلاقیت به خرج داده و سراغ موارد خاص برود تا بتواند شخصیت های جذاب و تاثیرگذاری در داستان خود پدید آورد.
@masirjan

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *