در جلسه پایانی کارگاه آموزشی داستان‌نویسی مطرح شد؛داستان اصلی، پس از بازنویسی جان می‌گیرد

کارگاه آموزشی لذت داستان با تدریس محمد علی رکنی برگزیده بخش آتیه جایزه آل جلال که به همت موسسه فرهنگی معراج اندیشه گل گهر که با استقبال خوبی روبه‌رو شده بود، به ایستگاه پایانی خود رسید.
به گزارش روابط عمومی موسسه معراج اندیشه، در جلسه پایانی این کارگاه مفاهیمی چون ایجاد تعادل و عدم تعادل در داستان نویسی، بازنویسی مجدد داستان و معیارهای بازنویسی داستان به هنرجویان آموزش داده شد. رکنی در این خصوص گفت: داستانی که از ویژگی‌های یک داستان کامل برخوردار باشد بایستی حتماً نقاط تعادل و عدم تعادل را دارا باشد که این امر به چند صورت اتفاق می‌افتد. گاهی یک داستان از نقطه تعادل شروع می‌شود و به عدم تعادل می‌رسد و پس از آن دوباره به سمت تعادل می‌رود یا گاهی از عدم تعادل شروع شده، به تعادل می‌رسد و دوباره به نقطه عدم تعادل بر می گردد.
وی افزود: اگر داستانی دائماً در حال تعادل یا در حال عدم تعادل باشد از ویژگی‌های یک داستان کامل فاصله می گیرد. همچنین گاهی اوقات ممکن است یک داستان از نقطه عدم تعادل شروع شود، به تعادل برسد و در پایان با یک عدم تعادل دیگر خاتمه یابد که در این صورت نیز می توان به آن یک داستان کامل گفت. عدم تعادل در واقع همان ایجاد بحران در داستان است که می‌تواند منجر به بروز اتفاقاتی در داستان شود. این داستان نویس سیرجانی بازنویسی را یکی از شاه کلیدهای نویسندگی عنوان کرد و گفت: یک نویسنده واقعی پس از اینکه داستانش را کامل کرد و قبل از اینکه به سراغ بازنویسی برود و معایب داستان خود را برطرف کند نبایستی داستان را به جایی ارائه بدهد و یا اقدام به انتشار آن کند.
وی اضافه کرد: یک داستان را از چند منظر می‌توان بازنویسی کرد. ابتدا نویسنده باید به خاطر داشته باشد که پس از نوشتن یک داستان باید از آن فاصله گرفته و بلافاصله اقدام به بازنویسی ننماید. همچنین نویسنده بایستی داستان را با صدای بلند برای خود و یا شخص دیگری بخواند تا متوجه معایب آن گردد. رکنی به معیارهای بازنویسی در داستان اشاره کرد و گفت: برای بازنویسی و احیای داستانی که نوشته شده است باید دقت کنیم که آیا زمان در داستان به درستی رعایت شده است؟ آیا دیالوگ‌ها درست انتخاب شده‌اند؟ چرا که دیالوگ‌ها در بازنویسی نهایی ترمیم می‌شوند. وی تاکید کرد: حذف زوائد شامل کلمات، جملات، پاراگراف و دیالوگ‌هایی که وجود آن‌ها در داستان ضروری نیست یکی از بخش‌های مهم بازنویسی داستان به شمار می‌رود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *