حفظ حریم در هویت دیجیتال؛ ضرورت دنیای مدرن است

یکی دیگر از کارگاه های آموزشی سواد رسانه‌ای در بستر فضای مجازی، با تدریس مریم مومن زاده از مدرسان دانشگاه سوره و حضور جمع کثیری از معلمان شهرستان سیرجان برگزار شد.
محوریت مباحث مطرح شده در این کارگاه آموزشی بحث هویت مجازی و نشر اطلاعات شخصی در بستر فضای مجازی بود. مومن زاده در این خصوص عنوان کرد: هویت دیجیتال، مسئله مهمی است که در عصر حاضر مورد توجه بسیاری واقع شده. وی با تعریفی از هویت دیجیتال اضافه کرد: هویت دیجیتال مجموعه اطلاعاتی درباره یک فرد، سازمان یا دستگاه الکترونیکی است که به صورت آنلاین وجود دارد و اغلب توسط صاحبان این اطلاعات برای شناسایی و رهگیری کاربران و به منظور شخصی سازی در فضای مجازی منتشر می‌شود.
مومن زاده به ویژگی های زیست دیجیتال نیز اشاره و خاطرنشان کرد: در عصر حاضر زیست دیجیتال با گسترش فراوانی روبرو بوده و شامل ویژگی هایی می باشد. از جمله اینکه هر چیزی که در فضای مجازی منتشر شود هرگز حذف نمی شود، اطلاعاتی که در فضای مجازی منتشر میکنیم به همدیگر متصل هستند و این اطلاعات پیشنهادات بعدی ما را شکل میدهند.
مدرس دانشگاه سوره به حباب فیلتر نیز اشاره کرد و افزود: الگوریتم های شبکه های اجتماعی دایره دسترسی به علایق ما را محدود می‌کنند و اصطلاحی به نام حباب فیلتر را به وجود می‌آورند. این حباب فیلتر مخاطب را محدود کرده و منجر می‌شود هر کاربر مرتب نظریات خود را تایید کند و دسترسی به اطلاعاتی همسو با نظر خود داشته باشد که این خطر را به وجود می‌آورد که ما نتوانیم صدای مخاطبانمان را بشنویم و گرفتار دوقطبی در جامعه شویم.
وی هویت مجازی را عامل نقض حریم خصوصی افراد دانست و تاکید کرد: هویت مجازی منجر به نقض حریم خصوصی افراد می‌شود چرا که این هویت مجازی در دسترس کاربران قرار می‌گیرد و این کاربران می‌توانند در کلیه لحظات خصوصی فردی که اطلاعات خود را منتشر کرده شریک باشند. بنابراین برای حفظ حریم شخصی باید تلاش کنیم اطلاعات همسو با هم را منتشر نکرده و به جزئیات زندگی خود در فضای مجازی نپردازیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *