مدرس کارگاه آموزش سواد رسانه ای عنوان کرد:

شناخت تهدیدها و فرصت های رسانه امری ضروری است

در پنجمین جلسه از مجموعه کارگاه های سواد رسانه‌ای که به همت کانون فضای مجازی موسسه معراج اندیشه و برای معلمان شهرستان سیرجان در حال برگزاری است؛ مریم مومن زاده کارشناس ارشد مطالعات فرهنگی و رسانه و فعال حوزه رسانه به فرصت ها و تهدیدهای پیش روی رسانه‌ها پرداخت و مباحث خود را با رویکردهای رسانه و توجه به پدیدارشناسی، مواجهه انتخابی، گزینش انتخابی و ادراک انتخابی آغاز کرد.
مومن زاده در خصوص مباحث مطرح شده در این کارگاه گفت: رسانه یک شمشیر دو لبه است که تهدیدها و فرصت های بسیاری دارد. بنابراین مخاطب با شناخت فرصت ها، تهدیدهای و چالش های موجود در رسانه می‌تواند تهدیدها را به فرصت تبدیل نماید.
وی به بازنمایی اشاره و تصریح کرد: مسئله بازنمایی در رسانه ها امر بسیار مهمی است، چرا که هر چه در رسانه میبینیم برساختی از واقعیت است؛ بنابراین آشنایی با بازنمایی و کاربرد آن می تواند چشم و گوش مخاطب را باز کرده و در تقویت سواد رسانه‌ای موثر باشد.
این فعال حوزه رسانه افزود: بازنمایی ممکن است پیامدهایی همچون کلیشه سازی و طبیعی سازی را در ذهن مخاطب ایجاد نماید و نظریه حباب رسانه‌ای در همین راستا ایجاد شده و به ما می‌گوید که مخاطب در یک حباب اطلاعاتی زندگی می کند که رسانه آن را برایش تعیین کرده است.
وی تاکید کرد: کسی که به دنبال شناخت رسانه و توسعه سواد رسانه ای خود است باید به مسائل مهمی چون اعتیاد رسانه ای، توهم دانایی و عدم تمرکز که از جمله تهدیدهای رسانه‌ها هستند آشنا بوده و آنها را به فرصت که همان استفاده بهینه از رسانه برای گسترش دانش و انجام بهینه فعالیت‌های روزمره است تبدیل نماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *