رویداد ملی کارآفرینی پته در سیرجان خاتمه یافت

کرمان – ایرنا – رویداد ملی کارآفرینی پته سیرجان پس از حدود ۶ ماه فعالیت، امروز (چهارشنبه) با حضور معاون صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در سالن غدیر اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی سیرجان و با معرفی و تجلیل از برگزیدگان به کار خود خاتمه داد.

به گزارش ایرنا، پته‌دوزی در واقع یکی از زیباترین و قدیمی‌ترین سوزن‌دوزی‌های سنتی ایران است که بیشتر با سرپنجه زنان و دختران کرمانی نقش و نگارهای سحرانگیز و بسیار چشم نوازی را رقم می زند که هر کدام ریشه در فرهنگ و ذوق بانوان و دختران این سرزمین دارد.

در وصف چرایی نام واژه پتّه در برخی منابع، آن را برگرفته از ریشه پُت (pot)، به معنای پشم و کُرک خوانده‌اند که با پشم و نخ‌های مختلف گیاهی، سنتی یا فانتزی (شیمیایی) روی پارچه به رنگ و طرح‌های مختلف بافته می‌شوند و کاربردهای مختلف از روبالشی، پرده، جلد اشیا، روطاقچه ای و کیف گرفته تا قاب تابلو دارد.

پته پس از قالی و گلیم از جمله محصولات صنایع دستی بسیار رایج و مهم مردم استان کرمان است که گرچه مردم برخی دیگر مناطق کشور هم آن را می دوزند اما دیار کریمان به عنوان خاستگاه این هنر-صنعت شناخته می شود که با وجود کاربرد بسیار در زندگی شهروندان و آتیه صادراتی مناسب، اما طی سال های اخیر مهجور مانده بود.

برگزاری رویداد ملی پته با همت مدیران موسسه فرهنگی معراج اندیشه وابسته به شرکت صنعتی و معدنی گل گهر و با همکاری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و معاونت صنایع دستی، خانه خلاق کرمان وابسته به معاونت فناوری ریاست جمهوری و همچنین پژوهشکده هنرهای سنتی پژوهشگاه میراث فرهنگی و اداره کل میراث فرهنگی استان کرمان، تلاش بسیار ارزشمند و در خور تحسینی برای احیا و ارتقای هنر پته دوزی کرمان ارزیابی می شود تا این هنر برجسته و باسابقه ضمن علمی شدن بیشتر و تقویت افزون‌تر تولید داخلی آن، پنجره ورود به بازارهای صادراتی جهانی گسترده‌تری نیز پیدا کند.

پیوند بین نسلی بزرگترین دستاورد صنایع دستی است

معاون صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: وقتی از پته حرف می زنیم، قطره قطره رنگ دادن به زندگی است و این عزم بزرگی است که خانواده صنایع دستی سیرجان در پیش گرفته است.

مریم جلالی افزود: زمانی قدرت در لشکرکشی و جهانگشایی بود، اما قدرت امروز در جهان آرایی بود و آرایش جهان به دست فرهنگ است و مادارن مدیران تولید خانواده، عشق، اخلاق و غیره هستند و در راستای این جهان آرایی همه باید دست به دست یکدیگر بدهیم.

وی خاطرنشان کرد: از موسسه معراج اندیشه و شرکت معدنی و صنعتی گل گهر بسیار تشکر می کنم که نشانم دادند کار، اشغال و تولید فقط برداشت از منابع نیست، بلکه بهره وری و کار مفید است که ارزش زیادی دارد.

معاون صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ادامه داد: معدن واقعی اندیشه شما و فکر برای فردا و فرهنگ است من حامل سلام عزت الله ضرغامی برای شما هستم و بخش خصوصی راه گشای اقتصاد ایران و جهان است و منافع فردی و بخشی در خدمت منافع ملی باید باشد.

مسئولان رویداد کارآفرینی پته کلیشه ای کار نکردند

وی تاکید کرد: همانطور که همگرایی در هنر ملی نهفته است، زمانی که در دست یک خانواده ایرانی قرار می گیرد به یک ارزش ملی تبدیل می شود، زیرا همگرا و نماینده ملیت، شهر و محله شده است.

جلالی افزود: ما احتیاج به چسب فرهنگی داریم تا عناصر نامتناجس را به یکدیگر پیوند دهیم و در دنیای شبکه ای همه حوزه ها به یکدیگر ربط دارند.

وی بیان کرد: مسئولان رویداد ملی پته سیرجان خواستند یک رویداد نه یک کار کلیشه ای را سر و سامان دهند و با تمام قوا سعی کردم به آنها کمک کنم.

معاون صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اظهار داشت: بسیار خوشحالم که در بخش های این رویداد بخش دانش آموزی بود و پیوند بین نسلی بزرگترین دستاورد صنایع دستی است، چون این هنر سینه به سینه منتقل شده است.

وی ادامه داد: امیدواریم دختران جوانان را در این رویداد ببینیم که روح پیشکسوتان و بزرگان این هنر هستند و طرح ها و نقش های پته باید در محصولات مختلف استفاده شود که حاصل هوش و نبوغ ایرانی است.

جلالی بیان کرد: میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فرابخشی است و به همه اقشار احتیاج دارد تا آرایشی برای جهان داشته باشیم.

وی با بیان اینکه خانواده مزیت رقابتی جامعه ما است تصریح کرد: میراث فرهنگی به عنوان یک شوق مطرح است که باید به غلیان دربیاید و انگیزه شود و بین اشتغال پشت میز نشینی و کار دلی تفاوت است.

نیاز پته با بازارهای جدید جهانی

معاون صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: قدردان دست ها و چشم هایی هستم که بر روی این نقش ها کار کرده و امیدواریم زنجیره ارزش را کامل کنیم و تنها به بازار فکر نکنیم و به بازارهای جدید جهانی توجه شود و مطابق نیاز مشتری محصول تولید کنیم.

وی افزود: امیدواریم این شرکت به برند سازی و صادارت پته کمک کند و این رویداد نباید در اینجا خاتمه پیدا کند و این رویداد جریان دارد.

میراث فرهنگی راه بخش خصوصی را هموار می کند

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان گفت: باید برای حل و کشف مسائل نگاه همدلی و اثرگذار و ساختارمند و فرابخشی داشته باشیم تا به نتیجه برسیم.

سعید شاهرخی افزود: وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی درصدد شکست سد برای هموار کردن راه بخش خصوصی است که نمونه آن همین فعالیتی است که امروز شما انجام داده اید و مسیر فعالیت از نظر علمی نباید مقطعی، بلکه باید مستمر و ادامه دار باشد.

وی تاکید کرد: وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی یک مجموعه فرهنگی، علمی و پژوهشی است و رویداد ملی پته سیرجان نیز همین خصوصیات را دارد.

تاسیس شرکت تعاونی پته برای ورود به بازارهای بین المللی

دبیر اجرایی رویداد ملی کار آفرینی پته سیرجان گفت: اهداف برگزاری این رویداد از حاشیه متن درآودن هنر پته دوزی در منطقه سیرجان، تشویق جوانان و گرایش آنها به هنرهای سنتی، جلب گردشگر و ایجاد گردش مالی و کار آفرینی گسترده برای مردم منطقه است.

سعیده نجم الدینی بیان کرد: این رویداد در چهار بخش هنری، علمی، اقتصادی و دانش آموزی اجرا شد و در بخش هنری آثار فاخر و مردمی شامل یک هزار و ۲۱۶ اثر از ۷۴۳ هنرمند و ۲۶۰ اثر دانش آموزی به دبیرخانه ارسال شد.

وی تاکید کرد: در بخش اقتصادی ۷۴ ایده کسب و کار و ۶۳ روزمه به رویداد ارائه شد و در بخش علمی ۶ کتاب و ۱۴ مقاله ارسال شده است.

دبیر اجرایی رویداد ملی کار آفرینی پته سیرجان اظهار داشت: تاسیس شرکت تعاونی با حضور ذینفعان حوزه پته برای ورود با بازارهای ملی و بین المللی، تاسیس باشگاه پته دوزان برای همگرایی بیشتر فعالان این حوزه مهمترین دستاورد این رویداد محسوب می شود.

سرمایه گذاران به حوزه پته ورود کنند

مدیرعامل موسسه فرهنگی معراج گفت: طی مدت برگزاری رویداد ملی پته کارهای زیادی انجام شده است و از سرمایه گذاران دعوت می کنیم تا در این حوزه ورود کنند.

محمد علی ایران نژاد تصریح کرد: با توجه به اشغال آفرنی خوب پته دوزی پیش بینی می کنیم که این صنایع دستی آینده خوبی در بازارهای داخلی و خارجی داشته باشد.

وی افزود: مردم ایران صدها و هزاران هنر دارند که هر کدام می توانند اشتغال زیادی ایجاد کنند و باید با هوشمندی بازارها را تسخیر کند.

نمایشگاه آثار منتخب پته شرکت کنندگان در رویداد ملی پته از ۱۲ تا ۱۵ آذر در ساختمان غدیر اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی سیرجان دایر است.

سیرجان در فاصله ۱۷۵ کیلومتری غرب مرکز استان کرمان قرار دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *