مشاور دفاتر تسهیلگری معراج اندیشه عنوان کرد:

به دنبال ایجاد خودتسهیلگری در محلات هستیم

یکی از فعالیت هایی که کانون مسئولیت های اجتماعی موسسه فرهنگی معراج اندیشه گل گهر با جدیت به دنبال اجرایی نمودن آن است، راه اندازی و توسعه فعالیتهای دفاتر چهارگانه تسهیلگری در محلات حاشیه ای سیرجان است که این دفاتر با انجام اقداماتی به دنبال رفع مشکلات این محلات و توانمندسازی ساکنان آن هستند.
عباسلو مشاوره دفاتر تسهیلگری معراج اندیشه در خصوص چگونگی فعالیت این دفاتر گفت: با توجه به رشد و توسعه مناطق شهری و افزایش آسیب‌های اجتماعی به دنبال راه‌اندازی دفاتر تسهیلگری مهراج اندیشه با هدف بهبود وضعیت زندگی مردم در آن جوامع محلی بودیم که این وضعیت بهبود، یکسری تفاوت ها با تلاش‌های دولت دارد. تفاوت اصلی آن پررنگ شدن نقش مردم و افزایش حلقه های میانی که شاید حلقه مفقوده ارتباط مردم و دولت بوده میباشد. وی افزود: به منظور تسریع در حل مسائل و مشکلات مردم محلات حاشیه شهرستان تسهیلگرانی برای کمک به آنها آموزش داده شده‌اند که با رویکرد توانمندسازی مردم محلی، استفاده و بکارگیری ظرفیت های محلی، بهبود وضعیت سرمایه اجتماعی در آن مناطق، کاهش آسیب های اجتماعی و ایجاد احساس تعلق خاطر بین ساکنین محل به دنبال اجرای برنامه های فرهنگی در این محلات هستند.
عباسو توسعه محلی را یکی از اهداف این دفاتر خواند و گفت: دفاتر تسهیلگری معراج اندیشه گل گهر به جوامع محلی ورود پیدا کرده و با جلب اعتماد مردم محلی و اعتمادسازی؛ ارائه خدمات به ویژه در حوزه های فرهنگی و آموزشی را در دستور کار خود قرار دادند که طی دو سال گذشته به خوبی انجام شد.
مشاور دفاتر تسهیلگری معراج به فاز دوم این طرح نیز اشاره و تصریح کرد: در فاز دوم این طرح به مسائل و مشکلات محلات رسیدگی می‌شود و نشست های مسئله یابی مشارکتی با حضور معتمدین، صاحب نظران محله، افراد مرجع، نمایندگان اقشار مختلف و همه افرادی که در آن محله نقش موثری دارند در این محلات برگزار شده و به واسطه آن مهمترین مسائل و مشکلات هر یک از محلات شناسایی شده و به رفع آنها پرداخته می‌شود.
عباسلو افزود: در حال حاضر این نشست ها در محلات آباده و مکی آباد برگزار شده و به دنبال بروز رسانی مسائل و مشکلاتی هستیم که در دو سال گذشته شناسایی شدند. هدف ما این است که این مسائل و مشکلات با سهیم کردن ادارات و نهادهای دولتی و همچنین نقش مردم محلی در اسرع وقت برطرف شوند.
مشاور دفاتر تسهیلگری معراج، مشارکت مردمی به عنوان تسهیلگر را یکی از اهداف مهم این دفاتر خواند و گفت: به دنبال آن هستیم تا مردم محلی را با تسهیلگری در رفع مشکلات آشنا کنیم تا پس از خروج دفاتر تسهیلگری از این محلات؛ تسهیلگران زبده ای از خود مردم آن محلات داشته باشیم که روند حل مشکلات را به خوبی فرا گرفته و بتوانند با تسهیلگری؛ مشکلات محله خود را مرتفع نمایند. به همین دلیل موسسه معراج اندیشه گل گهر برای هر کدام از این محلات بودجه و برنامه های جداگانه ای در نظر گرفته تا به واسطه آن هم به رفع مسائل این محلات بپردازد و هم تسهیلگران محلی را آموزش دهد که بتوانند یک پایگاه ثابت را برای حل مشکلات محله خود ایجاد نمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *