در کارگاه انتقال طرح بر روی شال پته عنوان شد: طراحی پته بر روی شال؛ حفظ هنر سنتی است

کارگاه انتقال طرح و نقش بر روی شال پته با تدریس الهام هاشمی راد و به همت کانون کارآفرینی و مهارت آموزی موسسه فرهنگی معراج اندیشه گل گهر برگزار شد.
سومین کارگاه رویداد ملی کارآفرینی پته سیرجان با عنوان کارگاه انتقال طرح و نقش بر روی شال پته با حضور جمعی از هنرجویان و فعالان حوزه صنایع دستی و پته در حالی برگزار شد که این هنرجویان مراحل اصلی زدن طرح بر روی شال پته را فرا گرفتند.
هاشمی راد فعال حوزه صنایع دستی و مدرس این کارگاه در خصوص جزئیات شرح داده شده در این کارگاه گفت: پته یکی از صنایع دستی است که می توان از آن در جاهای بسیار متفاوتی استفاده کرد. یکی از جاهایی که میتوان با استفاده از پته، کارهای فاخر و ماندگار ایجاد کرد، طرح پته بر روی شال است که در کارگاه امروز تکنیک های آن به هنرجویان آموزش داده شد. وی افزود: در این کارگاه ابتدا چاپ سیلک به هنرجویان آموزش داده شد تا بدانند برای استفاده از این نوع چاپ ابتدا باید شال پته را با نوار چسب دورو فیکس کنند؛ پس از آن از این چاپ برای انتقال نقوش پته بر روی شال استفاده نمایند. مدرس این دوره خاطرنشان کرد: برای انتقال طرح های پته از این روش؛ شابلون طراحی شده را بر روی پارچه قرار داده و غلطک های آغشته شده به رنگ های مورد نظر را از روی آنها عبور می دهند. با این عمل رنگ ها به خوبی به پارچه منتقل شده و طرح رنگی مورد نظر بر روی کار شکل می گیرد.
هاشمی راد تصریح کرد: با استفاده از این روش می‌توان طرح های متنوع پته را بر روی شال منتقل کرد و سپس با نخ های مخصوص پته آنها را به شکل برجسته درآورد.
وی همچنین به مدل چاپ کلاقه ای یا باتیک هم اشاره کرد و گفت: این مدل چاپ با استفاده از چاپ مُهری انجام می شود. به این حالت که طرح مورد نظر را روی میز پهن کرده و قالب را داخل رنگ اورینت که روی پنبه ریخته شده قرار می دهیم و سپس حدود نقش ها را مشخص کرده و طرح زنی را شروع می کنیم.
مدرس این دوره با اشاره به کاربردی بودن این روش های چاپ گفت: هنرجویان علاقمند می توانند از این روش های چاپ استفاده کنند و نقوش متنوعی را بر روی شال ها منتقل کرده و طرح پته را روی آنها اجرا نمایند تا یک کار ارزشمند همراه با نقوش سنتی پته حاصل شود. این کارها هم می‌تواند سنت پته‌دوزی را حفظ کرده و هم می تواند به عنوان یک منبع کارآفرینی و درآمدزایی مورد استفاده قرار بگیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *