در کارگاه انتقال تجربه فروش عنوان شد: هویت صنایع دستی خود را در بازار فروش نشان دهید

کارگاه انتقال تجربه فروش در بازار های داخلی و خارجی صنایع دستی به همت کانون کارآفرینی و مهارت آموزی موسسه معراج اندیشه؛ با حضور سید عبدالرضا قریشی زاده و میثم حسن خوانی که هر دو از مدرسین دانشگاه و فعالان بازارهای صنایع دستی در اروپا و حاشیه خلیج فارس هستند و با حضور جمعی از هنرمندان و فعالان حوزه صنایع دستی سیرجان برگزار شد.
محور اصلی مورد بحث در این کارگاه پیرامون توسعه کارآفرینی هنر پته دوزی، عوامل تاثیرگذار بر فروش صنایع دستی در بازارهای خارجی و نقش آفرینی و مهارت‌های حرفه‌ای در توسعه هنر پته دوزی بود.
قریشی زاده در بخشی از سخنان خود گفت: وقتی بحث از فروش می شود به این منظور نیست که شما تاجر شوید. همیشه بین هنرمند و فروشنده تمایز قائل می‌شویم. بلکه منظور این است که باید یک بازار مناسب برای فروش هنر دست هنرمندان ایجاد شود.
وی افزود: در دنیای امروز برای انجام هر کاری به سراغ مدل های موجود در آن حوزه می‌روند. در حوزه صنایع دستی هم برای توسعه بازار مدل هایی وجود دارد که شاخص ترین آن ها مربوط به کشور هند و چین است. قریشی زاده بر استفاده از این مدل ها تاکید کرد و گفت: یکی از راه های کمک به هنرمندان به ویژه در مناطق روستایی ایجاد نمایشگاه هایی در کشورهای مختلف است و با استفاده از همین مدل های موجود می توان این نمایشگاه ها را به بهترین شکل ممکن برگزار کرد.
وی به تاثیر ایجاد تشکل در گسترش بازار فروش نیز اشاره و خاطرنشان کرد: ایجاد تشکل به توسعه فروش؛ توسعه بازار و پیشرفت صنعت کمک بسیاری می‌کند. شما هم به عنوان هنرمندان حوزه پته اگر بتوانید یک تشکل تشکیل دهید، در واقع یک خانواده کوچک خواهید داشت که می‌توانبد اهداف خود را به واسطه آن دنبال کنید.
حسن خوانی نیز در سخنان خود به شناخت بازار اشاره کرد و گفت: برای توسعه فروش باید بازار را به خوبی بشناسیم. مشاغل را امروزی کنیم تا مشتری پسند باشد. به جغرافیای فروش محصول، چگونگی تولید، کیفیت، تبلیغات موثر و… دقت کنیم. وی فزود: گلیم سیرجان از نظر بافت بی نظیر است اما متاسفانه چون بازار فروش و تبلیغات مناسبی ندارد مدل تقلبی آن با قیمت خیلی پایین در بازار در حال عرضه است. در حالی که شما می‌توانید به تبلیغات موثر پرداخته و گلیم خود را به همه معرفی کنید.
وی تصریح کرد: یکی از ضعف های بزرگ صنایع دستی ایران بحث فروش است. یاد گرفتن اینکه بسیاری از تجارب فروش؛ میدانی هستند و باید از طریق تجربه های متعدد حاصل شوند.
این مدرس دانشگاه برای توسعه فروش بازار گلیم و پته سیرجان به یک راهکار هم اشاره کرد و گفت: می توانید برای فروش بهتر گلیم و پته سیرجان؛ جشنواره های سالانه و فصلی برگزار و محصول خود را به مردم معرفی کنید. فراموش نکنید که در این کار باید خلاقیت به خرج بدهید. وی افزود: زمان و مکان ارائه محصول بسیار مهم است. همچنین تهیه بروشور می تواند به معرفی محصول کمک کند. باید برای محصولتان داستان و سناریو تهیه کنید تا معرف کارتان باشد. فراموش نکنید دیده شدن در توسعه فروش بسیار مهم است و این دیده شدن با تبلیغ مناسب و معرفی کامل محصول محقق می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *