در حاشیه کارگاه رنگرزی نخ پته عنوان شد: حمایت مسئولان به احیاء هنر رنگرزی کمک می کند

به همت کانون کاراموزی و مهارت آفرینی موسسه فرهنگی معراج اندیشه گل گهر؛ کارگاه دو روزه رنگرزی گیاهی نخ پته با تدریس عباس گلکار برگزار شد. گلکار با سابقه ۲۰ ساله رنگرزی در رشته های مختلف برای پارچه های ابریشمی؛ هم اکنون سرپرست رنگرزی گیاهی شرکت سهامی فرش ایران است.
در این کارگاه مباحث مهمی از جمله تهیه رنگ روناس با انواع دندانه ها، شناخت رنگ روناس، تهیه رنگ برگ انگوری، تهیه رنگ اُکر، تهیه رنگ کله غازی و… آموزش داده شد. همچنین هنرجویان پیرامون شناخت رنگ های گیاهی، نحوه ترکیب این رنگ ها، استفاده از رنگ گیاهی در دوخت پته و… مباحثی را آموختند و در خصوص سوالات پیش آمده به رفع اشکال پرداختند.
گلکار در خصوص پتانسیل پته دوزی در سیرجان گفت: هنرجویان سیرجانی بسیار با استعداد و علاقه مند به مباحث مطرح شده در کلاس بودند و می‌توانم بگویم استعداد بسیار خوبی در حوزه کار روی پته با نخ ها و رنگ های گیاهی در سیرجان وجود دارد. وی افزود: متاسفانه هنر پیشینیان ما از جمله نخ و رنگ گیاهی، پته و قالی رو به فراموشی است. به ویژه کار روی این آثار ارزشمند با رنگ های گیاهی را باید احیا کرد که میطلبد مسئولان از هنرمندانی که در این راه قدم نهاده‌اند حمایت کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *