پته درمانی و کاهش استرس

بسیاری از افرادی که به یک فعالیت هنری اشتغال دارند، اذعان می‌کنند که انجام کارهای هنری و خلق یک اثر هنری، استرس و نگرانی‌های آن‌ها را کاهش می‌دهد. جالب است بدانید که تأثیر کارهای هنری در کاهش استرس، ثابت شده است و این روزها از هنردرمانی برای حل بسیاری از مشکلات روانی استفاده می‌شود. برای اینکه از مزیت هنر در کاهش استرس بهره‌مند شوید، در این چند فعالیت هنری جذاب را امتحان کنید.

فعالیت هنری می‌تواند برای بیان احساسات دشوار، حواس‌پرتی از افکار و تجربیات استرس‌زا مفید باشد. به علاوه، با انجام این فعالیت‌ها در نهایت یک اثر هنری زیبا تولید می‌کنید که هم می‌تواند هدیه‌ای عالی برای عزیزان شما باشد و هم از آن به‌عنوان منبع درآمد استفاده کنید.
هنر پته دوزی ضمن اینکه موجب ارامش شما و دوری از تنش های زندگی روزمره شما میشود میتواند منبع درامد خوبی هم برای خانم های خانه دار باشد . این هنر علاوه بر این که در داخل کشور بازار کار خود را هرچند کوچک دارد در خارج از کشور در انواع نمایشگاه های صنایع دستی نیز بازخورد نسبتا مناسبی را دریافت میکند .
حتی کسانی که هنرمند حرفه‌ای نیستند می‌توانند از انجام کارهای هنری بهره‌مند شوند. برای بهره بردن از فواید هنر، لازم نیست متخصص یک رشته‌ی هنری خاص باشید یا آثار هنری بی‌نقص خلق کنید.
مطالعات و تحقیقاتی که تأثیر هنر بر کاهش استرس و بهبود خلق‌وخو را بررسی کرده‌اند، میزان استعداد و توانایی هنرمندان مشارکت‌کننده را بررسی نکرده‌اند. حتی کیفیت آثار هنری خلق‌شده هم بررسی نشده است. فقط تأثیر هنر و احساسی که بعد از خلق اثر هنری در فرد ایجاد می‌شود، در تحقیق‌های انجام شده، بررسی شده است. این تأثیرات، بسیار مثبت و امیدبخش بوده‌اند.

آیا نتیجه‌ی کار مهم است؟
افرادی که هیچ استعداد و مهارتی در هنر ندارند می‌توانند از مزایای پته درمانی بهره‌مند شوند ولی افرادی که استعداد دارند، در نهایت از خلق اثری زیبا و بی‌نقص لذت می‌برند و حتی می‌توانند از این اثر به شیوه‌های مختلف استفاده کنند. در نهایت، اثری که خلق می‌کنید و نتیجه‌ی نهایی کار هنری، تأثیری در مدیریت استرس ندارد.
در یک تحقیق، افراد با استرس متوسط، به دو گروه تقسیم شدند. یک دسته مهارت‌های خاص هنری داشتند و دسته‌ی دیگر هیچ مهارتی نداشتند. از هر دو گروه خواسته شد تا به خلق یک اثر هنری بپردازند. نتیجه‌ی تحقیق نشان داد که این فعالیت‌های هنری در هر دو گروه تأثیر مشابهی داشته است و گروهی که مهارت داشتند، بهره‌ی بیشتری از نتیجه‌ی هنردرمانی نبردند.
بنابراین اگر فردی هستید که از خلق هنر لذت می‌برید اما برای آن وقت نمی‌گذارید، یا فردی هستید که در توانایی هنری خود شک دارید، فکر کردن به نتیجه را کنار بگذارید. فقط چیزی خلق کنید. این اثر برای خود شما است .
تحقیقات نشان داده است که پته دوزی، می‌تواند اضطراب را به حداقل برساند و با خلق و خوی منفی مبارزه کند. در بسیاری از مطالعات، افراد فقط ۲۰ دقیقه پته دوزی می‌کنند؛ بنابراین واقعا لازم نیست که یک هنرمند با استعداد یا حرفه‌ای باشید.
یکی از دلایلی که نقاشی و رنگ‌آمیزی و پته دوزی می‌تواند برای استرس مفید باشد این است که ما را در زمان حال نگه می‌دارد و مانع از پرت شدن حواس ما و فکر کردن به گذشته و آینده می‌شود. در واقع کار هنری نوعی تمرین ذهن‌آگاهی است. ذهن شما در لحظه و روی کاری که انجام می‌دهید متمرکز می‌شود.با استفاده از هنر پته دوزی و گذران وقت به این شکل می توانید به صورت همزمان از دو نیمکره مغز خود استفاده کنید و دقت خود را در دوخت وتمرکز کردن بالا ببرید . دقت داشته باشید و به عنوان شخصی که قصد دارد این هنر را هر چند برای سرگرمی و کاهش استرس انجام دهد باید اصول ان را به خوبی بیاموزید تا در پایان یک اثر هنری خوب داشته باشید .

علاوه بر این، ساخت یک اثر هنری زیبا می‌تواند جذاب و انرژی بخش باشد.
راه‌های زیادی وجود دارد که با کمک آن‌ها می‌توانید برای تسکین اعصاب آشفته‌ی خود یا برای عمق بخشیدن به آرامش درونی و ابراز وجود، به فعالیت هنری بپردازید و هر کدام از این روش‌ها بر اساس شخصیت و نیازهای شما جذابیت خاص خود را دارند.
اگر دنبال یک روش عالی و جذاب برای کاهش استرس هستید، بدون اینکه استعداد و مهارت شما در آن نقشی داشته باشد، می‌توانید تعدادی از فعالیت‌های هنری را که در ادامه معرفی می‌کنیم، امتحان کنید.
به علاوه، این فعالیت هنری، شما را در لحظه نگه می‌دارد و از فکر کردن به گذشته و آینده دور می‌کند. حتی از فکر کردن به اینکه اثر هنری شما آیا خوب و واقعی شده یا نه، دور می‌کند. چون ماندالا یک طرح انتزاعی است و اثر شما لازم نیست شبیه هیچ اثر دیگری باشد.
دوخت های پته می‌تواند شلوغ و پر از طرح‌های متنوع یا خلوت و ساده باشد. انتخاب طرح‌ها به خود شما بستگی دارد. لازم نیست اصلا به نتیجه‌ی کار فکر کنید، فقط کافی است طرحی را انتخاب و به واسطه نخ وسوزن مناسب شروع به کار کنید .
اگر طراحی و دوخت پته کار سختی به نظر می‌رسد، روش راحت‌تری برای لذت بردن از خلق آن وجود دارد. و ان یادگیری ان به روش اصولی و به کمک مربیان با تجربه است .

۳. شرکت در کلاس‌های هنری

اگر وقت کافی برای شرکت کردن در یک کلاس دارید، این گزینه هم انتخاب خوبی برای کاهش استرس است. فرقی نمی‌کند که چه هنری را انتخاب کنید. در این کلاس‌های هنری مخصوص که بیشتر آن‌ها کلاس‌های تخصصی نیستند فقط گروهی از افراد در کنار هم تکنیک‌های ساده‌ی هنری را یاد می‌گیرند، می‌توانید با افرادی که مثل شما دچار استرس هستند، تعامل داشته باشید و حتی کارهای هنری را به صورت گروهی انجام دهید.
یکی دیگر از مزایای این کلاس‌ها این است که یک برنامه‌ریزی مشخص دارد و شما را وادار به انجام برخی کارها می‌کند. همین برنامه‌ریزی دقیق باعث می‌شود که تمرکز بیشتری روی برنامه‌ی روزانه‌ی خود داشته باشید.
مزیت دیگر کلاس‌های هنری این است که علاوه بر داشتن یک گروه حمایتی، می‌توانید از وقتی که می‌گذارید، نتیجه‌ی خوبی بگیرید. یعنی بعد از تمام شدن کلاس‌ها، چند تکنیک هنری را یاد می‌گیرید و توانایی شما در خلق آثار هنری دلخواه‌اتان، بیشتر می‌شود. هر چقدر آثار شما حرفه‌ای تر و زیباتر شوند، از انجام این کار بیشتر لذت می‌برید.
شاید همین کلاس‌های هنری دریچه‌ای برای پیدا کردن استعدادهای نهفته‌ی شما باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *