در کارگاه دوخت دوره های تاریخی پته عنوان شد؛

هر دوره تاریخی؛ اصالت خاصی به پته می دهد

اولین کارگاه رویداد ملی کارآفرینی پته در سیرجان با عنوان “دوخت های دوره های تاریخی”، به همت کانون کارآموزی و مهارت آفرینی موسسه فرهنگی معراج اندیشه گل گهر و با تدریس فاطمه سیدی، مدرس پته دوزی دانشگاه و صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران برای جمعی از هنرجویان در سالن گالری اداره ارشاد برگزار شد.
فاطمه سیدی بیش از ۴۰ سال است که در حوزه دوخت پته فعالیت دارد و با تدریس در دانشگاه و صدا و سیما این هنر دست نیافتنی را به علاقه مندان آموزش می دهد. وی مولف کتاب “پته دوزی و کاربردهای آن” است که در جشنواره فجر سال گذشته نیز با اثر “سرو بام ایران” توانسته است حائز رتبه شود.
سیدی به طور تخصصی روی پته های دوره های تاریخی کار کرده و در کارگاه دوخت های دوره های تاریخی، آموخته های خود را به هنرجویان سیرجانی منتقل کرد.
وی در خصوص مباحث مطرح شده در این کارگاه گفت: در این کارگاه؛ پته دوزی دوره پهلوی را به هنرجویان آموزش دادیم که نسبت به دوره های دیگر ساده تر است و در مورد طرح، نقشه و رنگ آن توضیحاتی ارائه شد. همچنین تفاوت ها و شباهت های پته های دوره های تاریخی مختلف بررسی شد و انواع دوخت دوره ها به هنرجویان آموزش داده شد. در واقع یک کارگاه عملی به همراه پرسش و پاسخ داشتیم.
سیدی در خصوص لزوم برگزاری چنین کارگاه‌هایی افزود: دوخت صحیح هر دوره تاریخی بسیار مهم است تا پته بازار فروش خود را حفظ کند. پته هر دوره، شناسنامه و پیشینه ای دارد که به آن اصالت می دهد؛ بنابراین تمام تلاش ما بر این بود تا هنرجویانی که در واقع دوزندگان حرفه ای پته هستند بتوانند دوخت مخصوص به هر دوره را نیز بشناسند و نحوه دوخت آن را در کارهای خود لحاظ کنند.
سیدی خاطرنشان کرد: همچنین به منظور آشنایی بیشتر این هنرجویان با دوخت های دوره های تاریخی مختلف؛ پیشنهاد شد این هنرجویان از نزدیک انواع پته ها را بررسی کنند و در مورد دوره های آنها تحقیق کنند. موزه ها را ببینند و تجربه کسب کنند. باید از این افراد حمایت کرد که فقط دوزنده باقی نمانند و به تحقیق و پژوهش هم بپردازند؛ چرا که آموزش دوخت انواع پته در دوره های تاریخی مختلف می‌تواند به حفظ اصالت این هنر ارزشمند کمک بسیاری بنماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *