..‍ در کارگاه آموزشی داستان نویسی مطرح شد:ترکیب تضادها، داستانی متفاوت پدید می‌آورد

کارگاه آموزشی لذت داستان (آموزش مقدماتی داستان‌نویسی) به همت موسسه فرهنگی معراج اندیشه گل گهر و با تدریس محمد علی رکنی، برگزیده بخش آتیه جایزه جلال آل احمد برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی این موسسه، در این کارگاه به مباحثی پیرامون ایده، طرح، موضوع و تم در داستان نویسی اشاره شد. رکنی با اشاره به اینکه خلاقیت بستر بسیار مناسبی برای نگارش یک داستان در وجود هر نویسنده است، گفت: یک نویسنده اگر به ناخودآگاه انسان واقف باشد می‌تواند به خلاقیت برسد. وی از عقل، تجربه، علم و وحی به عنوان ابعاد منابع معرفتی نام برد و گفت: هر چه منابع چهارگانه معرفتی در وجود یک نویسنده قوی‌تر شود او می‌تواند به تخیل قدرتمندتری دست یافته و در نتیجه فضای داستانی بهتری را خلق کند. این نویسنده سیرجانی تم، ایده، موضوع و طرح در داستان را برای مخاطبان شرح داد و عنوان کرد: یک نویسنده خوب با بهره گیری از موارد ذکر شده می‌تواند داستان خلاق پدید آورد و برای آنکه بتواند داستان خود را در ذهن مخاطب ماندگار کند بایستی به تمام “چرا” هایی که در این داستان ایجاد می‌شود واقف باشد. هرچند لازم نیست علت همه این چرا ها برای مخاطب روشن گردد.
رکنی ایجاد جرقه اولیه برای پدید آوردن ایده های ناب را یک عامل مهم در داستان نویسی عنوان و خاطر نشان کرد: برای ایجاد این جرقه یک نویسنده باید از تجربیات خود از قبیل سفر، رنج، شادی، غم و… بهره بگیرد. همچنین بایستی چیزهای متضاد را با یکدیگر ترکیب کند و با استفاده از این تضادها فضای داستان خود را متفاوت کند و بایستی از کنار مسائل ساده به راحتی رد نشود. در واقع یک نویسنده موفق برای اتفاقات ساده در ذهن خود داستان می‌نویسد. وی در خصوص ویژگی‌های یک ایده ناب گفت: ایده‌ای خوب و موفق است و می‌تواند به یک داستان قوی منجر شود که تکراری نباشد، باورپذیر باشد، برای مخاطب جذاب باشد، به یک ویژگی خاص اشاره کند و نیاز جامعه را در بر بگیرد.
کارگاه آموزشی لذت داستان شنبه و چهارشنبه هر هفته پذیرای علاقمندان به هنر داستان نویسی در موسسه فرهنگی معراج اندیشه گل گهر می‌باشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *