در نشست ادبی بادبادک عنوان شد:

با استفاده از مضمون های تازه؛ به دنیای شعر وسعت ببخشید

نشست ادبی بادبادک با حضور بابک نیک‌طلب، کمال شفیعی و محمود پوروهاب با مشارکت موسسه فرهنگی معراج اندیشه گل گهر و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سیرجان و به مناسبت روز ادبیات کودک و نوجوان برگزار شد که مربیان و کارشناسان ادبی استان‌های سیستان و بلوچستان، یزد، هرمزگان، بوشهر و خراسان جنوبی هم به صورت مجازی در این نشست حضور داشتند.
شفیعی در بخشی از سخنان خود در این نشست عنوان کرد: فضای شعر آیینی برای کودکان و نوجوانان باید از تمهیدات شعر بزرگسال متفاوت باشد. دوری از تکرار اندیشه‌های قدیمی و اضافه کردن مضمون تازه به آن، دو فاکتوری است که شعر آیینی را از تنها اشک درآوردن دور می‌کند و معرفت و خردورزی را در آن جای می‌دهد.
شفیعی در بخش دیگری از این نشست، بومی‌نویسی و نگاه نو در ادبیات کودک و نوجوان را کمرنگ دید و گسترش مرزهای ادبیات را در ایجاد نگاه‌های تازه با ادبیات اقلیمی و بومی دانست.
پوروهاب نیز به استفاده از مضمون های تازه در شعر اشاره کرد: و گفت موضوعات محدود دنیای امروز را باید با مضمون‌های تازه وسعت بخشید. یکی از کارهای نیما شعر گفتن با ویژگی‌های منطقه خاص و لغت‌ها و مفاهیم جدید بود.
وی افزود: از همان ابتدا با زبان معیار شعر بگویید و بعد به شعر خردسال برگردید. تغییر این روند باعث تنبلی می‌شود و اشراف شاعر به عناصر شعری را محدود می‌کند.
این شاعر نام آشنا تاکید کرد: خردورزی و اندیشه از مشخصه‌های شعر خوب است و اختصار تا حدی که مفهوم شعر از بین نرود باید رعایت شود.
نیک‌طلب نیز در این باره افزود: بکار بردن کلمات شکسته سال‌ها منسوخ شده است و وقتی که زبان یک‌دست و منسجم نباشد و کهنه جلوه کند شاعر به ناچار مخاطب شعرش رابالا می‌برد تا شاید مقبول شود.
وی با اشاره به تفاوت بین نثرنویس و شاعر تصریح کرد: نثرنویس از کلمات در می‌گذرد ولی شاعر در کلمات می‌ماند و به آن‌ها استفاده می‌رساند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *