آموزش کارگردانی تئاتر رادیویی؛ باحضور شهرام گیل‌آبادی

کارگاه آموزشی کارگردانی و بازیگری خلاق رادیو تئاتر به مدت سه روز به همت کانون هنر مؤسسه فرهنگی معراج اندیشه گل‌گهر و با حضور دکتر شهرام گیل‌آبادی دکترای پژوهش هنر از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران و استاد نمونه سازمان صداوسیما و با حضور جمعی از علاقه‌مندان حوزه تئاتر در شهرستان سیرجان برگزار شد.
در این کارگاه که برای اولین‌بار در سیرجان اجرایی شد؛ اصول اولیه و اصلی کارگردانی و بازیگری تئاتر در رادیو به مخاطبان علاقه‌مند آموزش داده شد. گیل‌آبادی پیرامون مباحثی چون آموزش تئوری و عملی بازیگری و کارگردانی رادیویی تئاتر؛ مفاهیمی را به حاضران در جلسه منتقل کرد تا افرادی که قرار است در رادیو داستان و نمایشنامه بخوانند از توانایی و تکنیک‌های این هنر آگاه شوند.
پرداختن به مباحثی چون شناخت فردی؛ شناخت ریتم و صدا؛ برقراری ارتباط با افراد؛ شناخت شخصیت افراد؛ توجه به دیالوگ‌ها؛ متن‌خوانی در صحنه به‌صورت رادیویی؛ آکسان گذاری و صداسازی؛ چگونگی کارگردانی تئاتر رادیویی و… از دیگر مباحثی بود که در این کارگاه سه‌روزه به حاضران آموزش داده شد و هنرجویان تمرین های عملی را نیز در سطح شهر و محل برگزاری این دوره؛ انجام دادند.
گیل‌آبادی سیرجان را دارای پتانسیل‌های خوبی برای حوزه تئاتر خواند و از وجود بسترهای مناسبی همچون تالار فردوسی و پلاتو تئاتر ابراز شادمانی کرد. وی در کنار آموزش تئوری‌های اولیه کارگردانی و بازیگری رادیویی تئاتر؛ از بسترها و امکانات زیرساختی تئاتر سیرجان همچون تالار فردوسی و پلاتو تئاتر شهرداری با حضور نماینده فرماندار و نماینده شهردار نیز بازدید کرد. این مدرس و استاد دانشگاه از این‌که امکانات خوب تئاتر در سیرجان موجود است ابراز خرسندی نمود اما از این‌که استفاده درستی از آن نمی‌شود نیز گلایه داشت. برهمین اساس شهرداری قول داد نسبت‌به تنظیف و بهسازی مکان‌های موردنظر اقدام نماید تا استفاده بهتری از این فضاها بشود.
برگزاری کارگاه سه‌روزه آموزش کارگردانی و بازیگری رادیو تئاتر از جمله اتفاقات خوبی بود که این روزها به همت مؤسسه فرهنگی معراج اندیشه گل‌گهر افتاد و با استقبال خوب جمع کثیری از علاقمندان حوزه تئاتر روبرو شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *