یاد بگیریم، فارسی را درست بنویسیم

کارگاه آموزشی ویرایش مدتی است که به همت کانون هنر و ادبیات موسسه و با حضور جمعی از علاقمندان با تدریس بیژن ادبی و در بستر فضای مجازی در حال برگزاری است.
در این کارگاه، اصول اولیه نگارش و ویرایش متناسب با دستور زبان فارسی به هنرجویان آموزش داده می‌شود.
بیژن ادبی مدرس این دوره در خصوص مفاهیمی که در جلسات ابتدایی کارگاه آموزشی برگزار شده است، گفت: یادگیری ارکان جمله و درست نویسی برای ما که فارسی زبان هستیم یکی از ضروریات به حساب می‌آید. به همین دلیل این دوره آموزشی را با یادگیری ارکان جمله و این که نهاد و گزاره، فاعل و مفعول چیست؟ و چگونه باید در جمله استفاده شود آغاز کردیم. وی افزود: بحث تطابق فعل و فاعل در جمع بستن کلمات فارسی، جنسیت، مطابقت موصوف و صفت و… از دیگر مباحثی بود که در جلسات پیشین به هنرجویان آموزش داده شد.
ادبی با اشاره به اینکه در بسیاری از مباحث کلامی و نوشتاری، جمع بستن کلمات با ایراداتی همراه است، افزود: مسئله دیگری که بر آن تاکید کرده ایم نحوه جمع بستن کلمات بود که این کلمات با “ان” و “ها” در فارسی جمع بسته می شوند. تاکید در این مبحث بر تغییر ناپذیر بودن این قاعده در زبان فارسی بوده است.
وی خاطر نشان کرد: متاسفانه هم در متن های شفاهی و هم در پیام هایی که در شبکه‌های اجتماعی رد و بدل می شود بسیاری از کلمات آن گونه که از اصول پیروی کند، جمع بسته نمی شوند.
مدرس دوره آموزشی ویرایش خاطرنشان کرد: بحث دیگری که اهمیت داشت و به آن پرداختیم صحیح نویسی “ه” بدل از کسره و “ه” بعد از فعل (است) بود که در زبان فارسی جایگاه بسیار مهمی دارد. همچنین مباحثی پیرامون جمع مکسر به هنرجویان آموزش داده شد. استفاده از یک کسره در نگارشی که در گوشی ها و لپ تاپ ها و کامپیوتر های خانگی استفاده می شود می تواند کمک بسیار زیادی به فهم جمله و رفع کژتابی ها بکند.
ادبی افزود: ویرایش از حیاتی ترین مباحث در دستور زبان فارسی است که متاسفانه بسیاری از افراد آن را جدی نمی گیرند. به ویژه با روی کار آمدن فضای مجازی و شبکه های اجتماعی هم از نظر درست نویسی املا در زبان فارسی دچار مشکلاتی شده ایم و هم از نظر استفاده صحیح از دستور زبان فارسی و جمع بستن کلمات. که می طلبد این مسائل با آموزش صحیح در دسترس علاقه مندان و مخاطبان قرار گیرد تا گامی هرچند کوچک در راستای صیانت از زبان و ادبیات فارسی برداشته باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *