کارگاه مداخله در بحران خودکشی ویژه روانشناسان،مشاوران مدارس،مرکز بهداشت و بهزیستی

به همت موسسه فرهنگی معراج اندیشه گل گهر و با تدریس حمید یعقوبی، دکترای تخصصی روانشناسی بالینی و رئیس مرکز مشاوره دانشگاه صنعتی شریف طی دو روز برگزار شد. در این کارگاه تخصصی، روانشناسان و مشاوران، مشاوران مدارس و روانشناسان مراکز بهداشت و بهزیستی به مدت ۸ ساعت از مباحث تخصصی مداخله در بحران خودکشی بهره‌مند شدند.
یعقوبی با اشاره به اینکه مباحثی چون تعریف بحران، تعریف و سطح‌بندی خودکشی، نظریه و عوامل خودکشی، باورهای نادرست و واقعیت‌ها درباره خودکشی، اصول مداخله در بحران خودکشی، برنامه تماس مختصر، پیشگیری از خودکشی (برنامه بتا) و… از جمله مباحث مهم مطرح شده در این کارگاه بودند گفت: برای اینکه بتوان در بحران‌های مختلف مداخله نمود باید در وهله اول با تعریف بحران آشنا شد و پس از آن به سراغ جلوه‌های بحران رفت که مباحث مهمی چون واکنش سوگ نسبت به هر نوع فقدان، افکار عجیب و غریب، اضطراب حاد، مشکلات کنترل تکانه، مسائل رشدی و… را در بر می‌گیرد.
وی افزود: عوامل مهمی چون انگاره پردازی، تهدید، ژست، اقدام به خودکشی و خودکشی کامل؛ سطوح مختلف رفتار خود تخریبی را تشکیل می‌دهند که مداخله‌گر در بحران خودکشی باید با آنها آشنا باشد.
مدرس این کارگاه آموزشی، خودکشی را دومین علت مرگ و میر در سنین ۱۵ تا ۲۹ سال بعد از تصادفات نامید و افزود: خودکشی مسئله بسیار مهمی است که اگر با علل و راهکارهای مقابله با آن آشنا نباشیم
ممکن است صدمات جبران ناپذیری به جامعه بزند. در بروز خودکشی اختلالات روانپزشکی نقش عمده‌ای دارد که باید به ریشه‌یابی آن پرداخت.
یعقوبی خاطرنشان کرد: بسیاری از ناملایمات اولیه زندگی، نوع واکنش بدن به استرس، بروز اخلال در دلبستگی‌های افراد و… می‌توانند عواملی باشند که فرد را به سمت خودکشی سوق می‌دهد. احساس بی تعلقی، احساس سربار دیگران بودن، داشتن افکار مثبت اندک در مورد آینده، داشتن حمایت اجتماعی کم و… نیز از دیگر عواملی است که به این مسئله دامن می‌زند.
وی خاطرنشان کرد: فردی که قرار است در بحران خودکشی مداخله داشته باشد باید بسیار فعال و تصمیم گیر باشد و برای فرد اقدام کننده از نظر آرامش، وضوح و قاطعیت به عنوان الگو عمل کند. فراموش نکنید که در این مداخله هدف اصلی حل مسئله است نه درمان. فردی که اقدام به این عمل نموده را سرزنش نکنید، با او جر و بحث نکنید، راه حل‌های قابل اجرا پیدا کنید و حمایت‌های محیطی و افراد مهم زندگی او را مورد بررسی قرار دهید.
مدرس این دوره گوش دادن صحیح را عامل مهم مداخله در بحران خودکشی دانست و گفت: اگر بتوانید به خوبی به حرف‌های این افراد گوش کنید می‌توانید بخش مهمی از مراحل درمان و حل مسئله را طی نمایید. فرد اگر بتواند به شما اطمینان کند، حرف‌های شما بر او تاثیر گذاشته و می‌توانید او را از این اقدام منصرف نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *