به همت موسسه فرهنگی معراج اندیشه رقم خورد؛

آغاز دوره های آموزشی سواد رسانه ای ویژه معلمان

اولین جلسه از مجموعه کارگاه های آموزشی سواد رسانه ای ویژه معلمان شهرستان سیرجان به همت کانون فضای مجازی موسسه معراج اندیشه گل گهر و با حضور برخی اساتید برجسته حوزه سواد رسانه ای تهران با تدریس مریم محبی برگزار شد.
ایران نژاد مدیر عامل موسسه در ابتدای این جلسه گفت: تهاجم بزرگ غرب با توسعه امپراطوری پرقدرت رسانه‌ای آنها در حال انجام است و وظیفه ماست که با روشنگری و مجهز شدن به سلاحی به نام دانش رسانه؛ آنها را از این ورطه بیرون نماییم چرا که قدرت رسانه‌ای غرب این توان را برای آنها به وجود آورده که نسل جوان امروز را تحت کنترل خود در آورند.
وی افزود: قدرت رسانه امروز به حدی است که می‌تواند حقیقت را برعکس جلوه داده و به مخاطب عرضه کند. به همین دلیل بر خود واجب دانستیم در مبحث سواد رسانه ای در آموزش و پرورش مانور دهیم تا جامعه فرهنگی ما به سلاح سواد رسانه ای مجهز و همه آموزگاران ما تبدیل به سربازان جنگ نرم این نظام شوند چرا که بر این باور هستیم آموزش و پرورش مسئول تولید نیروی انسانی است و معتقدیم این کار شروع خوبی خواهد بود برای توسعه سواد رسانه ای در بین معلمان و سپس دانش آموزان شهرستان.
عزت آبادی رئیس آموزش و پرورش سیرجان نیز در بخشی از سخنان خود گفت: در راستای منویات مقام معظم رهبری در خصوص تحول سند بنیادین آموزش و پرورش شروع به راه اندازی این کارگاه های آموزشی متوالی به همت موسسه معراج اندیشه گل گهر نمودیم. وی افزود: فقدان علم سواد رسانه ای در بین دانش‌آموزان ایجاب می‌کرد که به فکر توسعه آن باشیم. اگر به دنبال تفکر نقادانه و شناخت چالش های فضای مجازی هستیم باید از سواد رسانه ای استفاده کنیم. این موقعیت به همت موسسه معراج اندیشه فراهم شده چرا که موسسه دغدغه فرهنگی دارد و امیدواریم بتوانیم در را ارتقاء سواد رسانه ای گامی موثر بر داریم.
محبی مدرس این دوره نیز سواد رسانه ای را امر مهمی عنوان کرده و گفت: متاسفانه مساله بسیار مهم سواد رسانه‌ای در کشور مغفول واقع شده. تلاش ما بر تربیت مدرسانی است که سواد رسانه‌ای را بومی سازی کرده و ما را از غرب بی‌نیاز کنند. وی افزود: مجهز شدن به سواد رسانه ای تلاش و همت بالایی را می‌طلبد. دامنه سواد رسانه‌ای بسیار گسترده است و بنابراین باید همه معلمان ما این مسئله را فرا گرفته و به سلاح تفکر انتقادی مجهز شوند.
در جلسه اول؛ مبانی سواد رسانه ای به معلمان شهرستان آموزش داده شد. آنها با تعریف سواد، تعریف رسانه، انواع سواد، تعریف سواد رسانه ای، تعریف ارتباط، کارکردهای رسانه، انواع متن، انواع پرسش های تفکر انتقادی و زیرساخت‌های مورد نیاز برای ورود به مباحث اصلی سواد رسانه ای آشنا شدند. کارگاه آموزشی سواد رسانه‌ای قرار است در جلسات متعددی برای معلمان آموزش و پرورش و با حضور اساتید برجسته کشوری برگزار شود تا این معلمان بتوانند مباحث ویژه درس سواد رسانه ای را در مدارس به خوبی به دانش آموزان منتقل کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *