به همت موسسه معراج اندیشه گل‌گهر؛اولین کارگاه آموزشی یادگیری تعاملی برگزار شد

اولین کارگاه آموزشی تربیت مدرس درس تفکر و سبک زندگی با تدریس دکتر محمد نیرو، دکترای برنامه ریزی درسی از تهران و به همت موسسه فرهنگی معراج اندیشه گل گهر برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی موسسه معراج اندیشه، جمعی از معلمان پرورشی و مشاوران مدارس سیرجان پیرامون بحث یادگیری تعاملی در این کارگاه آموزش دیدند. آموزش تربیت مدرسِ درس تفکر و سبک زندگی، هدف تدریس این درس که منجر به تغییر در دانش، نگرش، کنش و رفتار دانش آموز می شود، مسئله چیست؟، مشکلات تدریس، عدم مشارکت عموم دانش آموزان، کم تحرکی و کمبود انگیزه دانش آموزان، کم اهمیت تلقی کردن درس تفکر در مدرسه، کمبود امکانات تکنولوژی آموزشی، جمعیت دانش آموزان کلاس، کم بودن وقت و حجم زیاد مطالب، عدم یادگیری همگام در کلاس، کاستی مهارت‌های ارتباطی اجتماعی و کلامی و… مباحث اصلی و محوری بود که در این دوره آموزشی پیرامون آن بحث و گفتگو شد.
محمد نیرو با مقایسه روش‌های سنتی و نوین تدریس گفت: در روش‌های سنتی معلم متکلم وحده بود ولی در روش‌های نوین، کلاس فعال و تعاملی بوده و مشارکت دانش آموزان زیاد است. در شیوه سنتی معلم یعنی دانشمندی که روی یک صحنه ایستاده است اما در شیوه های نوین معلم در کلاس به عنوان یک راهنما در صحنه است و نقش تسهیل گری برای یادگیری دارد. معلم فضا و بستر را فراهم می کند تا دانش آموز خود به کشف علمی برسد. با ارائه ویدئوها و نرم افزارها و فعالیت های گروهی؛ برنامه های جالبی را اجرا می‌کند تا یادگیری بهتر انجام شود.
مدرس این دوره، نظریه‌های تربیتی روز دنیا از جمله نظریه ویگوتسکی، نظریه جانسون و… را بررسی کرد و گفت: امروزه در تمام جهان بیشترین و موثرترین و موفق ترین روش تدریس و تربیت روش تعاملی است. در تدریس و تعلیم و تربیت باید مخاطب‌شناسی داشت؛ یعنی دانش آموزان را شناخت. سطح یادگیری را در نظر گرفت و برای تدریس هدف قرار داد. پله ترسیم کرد. سناریوی یادگیری طراحی کرد. برنامه ریزی درسی کرد. وی افزود: عوامل موثری چون وابستگی مثبت، مسئولیت‌پذیری فردی، تعامل های هم افزاینده، فرایندهای گروهی و مهارت های بین فردی اگر رشد پیدا کنند یادگیری تعاملی نیز به واسطه آن‌ها ممکن خواهد بود.
نیرو همچنین در قالب فعالیت های گروهی بین مربیان پرورشی و مشاوران مدارس سیرجان به آسیب شناسی و ارائه راهکار پرداخت و با مقایسه دو نوع تعامل گفت: یک تعامل همتراز داریم