مدرس دوره آموزشی سواد رسانه ای عنوان کرد:

تربیت رسانه ای صحیح از خانه شروع میشود

کارگاه های سواد رسانه ای معراج اندیشه به ایستگاه آخر رسید. آخرین کارگاه حضوری از مجموعه کارگاه های آموزش سواد رسانه‌ای ویژه معلمان شهرستان سیرجان که به همت موسسه فرهنگی معراج اندیشه گل گهر در حال برگزاری بود با مبحث تربیت رسانه‌ای و با تدریس سعید مدرسی به کار خود پایان داد.
مدرسی در این کارگاه یک روزه به عوامل موثر در تربیت رسانه ای و نقش والدین در ایجاد این تربیت پرداخت و گفت: در حال حاضر با دانش آموزانی روبرو هستیم که به آنها نسل دیجیتال می‌گویند. فراغتی شدن، هویت ناپایدار، نسبی انگاری، اعتماد به هوش مصنوعی، تغییر سیم کشی مغز، تازه طلبی، توهم توانمندی، توهم دانایی و… از جمله ویژگی‌های نسل دیجیتال هستند که در تربیت رسانه ای باید به آنها توجه ویژه شود.
وی افزود: این تربیت رسانه ای در محیط های مختلف چون مسجد، مدرسه، گروه همسالان، خانواده، رسانه‌ها که شامل سخت افزار، نرم افزار و محتوا است می‌تواند شکل بگیرد. بنابراین برای تربیت بچه ها در عصر دیجیتال باید با آنها همراه شد.
مدرس این دوره از کارگاه آموزشی سواد رسانه‌ای به ۶ ساحت رشد همه جانبه در تربیت رسانه ای نیز اشاره کرد و افزود: ساحت های اعتقادی، عبادی و اخلاقی؛ عاطفی-اجتماعی، اجتماعی-سیاسی؛ تربیت زیستی و بدنی؛ زیبایی شناختی و هنری؛ اقتصادی و حرفه‌ای و علمی و فناورانه از جمله ساحت های مهمی هستند که در این تربیت رسانه‌ای به رشد همه جانبه نوجوان کمک میکنند.
مدرسی تصریح کرد: خانواده نقش مهمی در تربیت رسانه ای فرزندان دارد و برای همراه شدن با فرزندان در این تربیت باید با آنها حافظه مشترک رسانه‌ای داشت. این فعال حوزه سواد رسانه‌ای مسیر تربیت رسانه ای را مسیری پر پیچ و خم دانست که برای عبور از آن به گام های مهمی چون آگاهی عمیق، خیر گزینی، مواجهه فعالانه و نقادانه و مصلحت تربیتی نیاز است.
وی تاکید کرد: والدین در تربیت رسانه ای باید با سبک های مختلف فرزندپروری آشنا شوند. سبک بی‌اعتنا، سبک آسان گیر، سبک مستبدانه و سبک مقتدرانه مهمترین سبک های فرزندپروری هستند که والدین با کسب آگاهی لازم از ویژگی های هر یک از این سبک ها می توانند بهترین و کارآمدترین سبک تربیتی که همان سبک مقتدرانه است را برای تربیت نسلی توانمند اتخاذ کنند.
وی به برنامه ریزی برای تربیت رسانه ای نیز اشاره کرد و افزود: برای داشتن یک تربیت رسانه ای صحیح برای نسل دیجیتال بایستی همه مراحل برنامه ریزی و طراحی هنجارهای موفق را شناخت و آنها را اجرا کرد. فراموش نکنیم تربیت رسانه ای ابتدا از خانه شروع میشود و در مدرسه به آن جهت و مسیر صحیح داده میشود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *