برند سازی

برند سازی یا برندینگ یکی از اصول اساسی در راه اندازی وتوسعه ی یک کسب و کار است که میتواند در راه اندازی ویا حتی توسعه  بازار کار شما کمک بسیار زیادی به شما بدهد

برند سازی سبب شناخته شدن شما می شود و بخشی از بازر کار شما را بر عهده میگیرد در واقع هر برند نماد اعتبار کار شما کیفیت کالای ارایه شده و یا خدمات شما  وحتی برقراری ارتباط شما با مشتریانتان است

با برند سازی میتوانید ارتباطات خود را افزایش داده کالا و یا خدمات خود را با سایر محصولات بازار در معرض نمایش ویا قیاس قرار دهید تا مشتری بتواند به راحتی انتخاب کند در واقع پس از انکه شما برند خود را ثبت دادید میتوانید تنها با نام تجاری که برای برند خود انتخاب کرده اید بازاریابی کنید چراکه شما در طولانی مدت با ارایه یک کالای با کیفیت و مناسب خود را اثبات کرده اید .

برند سازی مراحل زیادی دارد که  ممکن است کمی طولانی باشد اما مشهور شدن و اثبات کردن ارش کالای خود به دیگران مسلما دردسر های مخصوص به خود را دارد .

مراحل ثبت برند:

ساخت نام و نشان تجاری.  *

  • مهیا نمودن زیرساخت ها*
  • * مهیا نمودن مزیت های خاص
  •  تبلیغات و جذب مشتری*
  • بررسی و تحلیل رفتار مشتریان *
  • ·       * توجه به نظرات و بازخوردها
  • * ایده پردازی، نوآوری و ارزش آفرینی
  • * توسعه مداوم و تعامل سازنده
  • فعالیت های فرهنگی و اجتماعی *
  • * فعالیت به شکل همه جانبه و گسترده

برای ساخت نام و نشان تجاری مناسب باید اسمی متناسب با بازار کار خود انتخاب کنید

برای مثال اگر در کار فروش پته هستید میتوانید از نام های نقوش خاص ان استفاده کنید البته انتخاب نام هم دردسرهای مخصوص به خوود را دارد یکی از ویژگی هایی که باید داشته باشد این است که این نام از نظر خواندن وبه زبان اوردن سخت نباشد وهر چه راحت تر به قولی بر زبان بیاید یا در دهان بچرخد بهتر نیز در ذهن ها مانده  و میتواند مشکلات کمتری را برای بازاریابی شما داشته باشد.

از طرفی بهتراست زمینه فعالیت در نام برند و آدرس سایت باشد اما اگر نباشد نیز مساله ای ندارد.

نشان (نماد یا لوگو) بسیار مهم است. در طراحی لوگو به موارد زیر توجه داشته باشید:

شکل و طرح لوگو برای همه قابل فهم باشد.

یک یا دو رنگ را برای برند خود انتخاب و آنرا در لوگو بکار ببرید.

نماد انحصاری بسازید و تقلید یا کپی نکنید!

تمامی زیرساخت های ضروری را مهیا کنید

برای اینکه بتوان فعالیت یا ابراز وجود کرد باید زیرساخت ها مهیا باشد. مواردی مانند محل فعالیت، تامین محصولات و خدمات، تیم فروش و فنی، ابزارهای تعاملی و مانند آنها باید بدرستی آماده و مهیا شده باشند. این زیرساخت ها برای شروع فعالیت جدی و تبلیغات بسیار ضروری است. پیشنهاد می شود در این مرحله دقت بالایی بکار ببرید ، .

به فکر یک یا چند مزیت برتر باشید

برای اینکه بتوانید مانور خوبی در تبلیغات و معرفی خود داشته باشید حتما باید چند مزیت یا حداقل یک مزیت خاص در مقایسه با رقبای خود داشته باشید. در زیر به برخی از مزیت های خاص اشاره شده است:

 وجود تکنولوژی و قابلیت های خاص در محصولات*

گارانتی بازگشت وجه بدون قید و شرط *

گارانتی تعویض محصولات و یا تجدید خدمات *

* پشتیبانی ویژه و 24 ساعته بدون تعطیلی

*ارائه پایین ترین قیمت با بالاترین کیفیت

مشاوره تخصصی قبل از خرید*

و ده ها مورد دیگر

تبلیغات را شروع کنید و تا همیشه ادامه دهید

تبلیغات باید بصورت هدفمند و هوشمندانه انجام شود. تبلیغات یک علم و تخصص تمام عیار است. به همین جهت اگر خودتان تخصص کافی ندارید پیشنهاد می شود اینکار را به متخصص واگذار کنید. همچنین باید طوری سازماندهی کنید که تبلیغات را بصورت مسمتر و پایدار ادامه دهید. تبلیغات کوتاه مدت، بی نظم و بدون هدف تاثیر مثبتی بر روی کسب و کار شما نخواهد داشت و موجب از دست رفتن یا محدودیت منابع مالی نیز خواهد شد.در تبلیغات کالای خود را به خوبی معرفی کنید اگر شما در کار صنایع دستی هستید به عنوان مثال رودوزی سنتی پته ، باید پیشینه ان اصالت ومعنای نقوش ان انواع کاربرد هاو… را به خوبی برای مشتریان خود شرح دهید.

.

کاربران و مشتریان را تحلیل کنید

با تبلیغات و فعالیت های انجام شده یکسری افراد به کسب و کار شما مراجعه خواهند کرد. همواره باید مخاطبان، کاربران و مشتریان را مورد ارزیابی و تحلیل قرار داد. اینکه مخاطبان به دنبال چه چیزی هستند؟ چگونه می توانیم بهترین شرایط را برای کاربران و مشتریان کسب و کار خود فراهم کنیم په طرح ها نقوشی  در پته بیشتر مورد پسند مشتریان است و…

نظرات و بازخوردهای کاربران را جدی بگیرید

بازخوردها را از مشتریان خود بگیرید و در مواقعی نظرخواهی کنید. توجه به نظرات مخاطبان، کاربران و مشتریان کسب و کار موجبات بالا رفتن محبوبیت را فراهم کرد. توجه داشته باشید که مخاطبان افرادی هستند که مشتری فعلی ما نیستند و با یکسری کارها می توان آنها را به مشتری تبدیل کرد. بازخورد مناسب بخصوص در سفارش یا خدمات اول نیز زمینه تبدیل شدن به مشتری دائم را برای مخاطبان فراهم خواهد کرد و ممکن است به واسطه اینکه انها از شما یک پته خوش دوخت و خوش رنگ  برای رومیزی خرید کنند چون کیفیت کار خوبی را به مشتری ها عرضه داشتید برای خرید پته به عنوان بخشی از جهیزیه دخترانشان دوباره به شم مراجعه نمایند.

.

ایده پردازی کنید و خدمات بهتر و متفاوت ارائه کنید

یکی از اقدامات مهم در برندینگ این است که همواره ایده های نابی را برای مدیریت و توسعه برند خود بکار بگیرید. ایده ها باید در جهت ارائه خدمات بهتر و بیشتر باشد تا بتواند تاثیر مناسبی بر کسب و کار داشته باشد در نظر بگیرید اینکه شما چه طور کالای خود را به مشتری عرضه میکنید بسیار مهم است  به عنوان مثال نوع بسته بندی خلاقیت در بسته بندی ، خلاقیت در جلب نظر مشتری وجذب انها و… برای نمونه شما میتوانید چیزی به عنوان پک جهیزیه از محصولات پته که همگی دارای نقوش و رنگ های مشترک هستند ارایه دهید..

کیفیت را فدای کمیت نکنید

در اغلب مواقع کیفیت بهتر از کمیت است. اگر نمی توانید در صورت گسترش کسب و کار، مدیریت مناسبی داشته باشید پیشنهاد می شود بجای توسعه بی نظم و مدیریت شده در حوزه ای محدودتر با نظم و مدیریت بهتر فعالیت کنید.

.

به فکر توسعه باشید

یکی از ملزومات برندسازی، توسعه کسب و کار است. این توسعه می تواند بصورت های مختلفی صورت پذیرد. فقط توجه داشته باشید زمانی به فکر توسعه باشید که کسب و کار در شرایطی فعلی بصورت کامل تحت کنترل تان است.

یکنواخت نباشید، یکنواخت نباشید، یکنواخت نباشید!

در عصر حاضر تجربه بخصوص در کسب و کارهای آنلاین ثابت کرده است که یکنواختی 

 به این معنی که به تدریج نابودی کسب و کار فرا می رسد .

.

محتوای آموزشی و ارزش آفرین تولید کنید

برای اینکه بتوانید از بازاریابی محتوایی بهره مند شوید باید محتوا تولید کنید. این محتواها بهتر است در زمینه های مرتبط با حوزه فعالیت باشد. اینکار موجب خواهد شد تا بتوانید مخاطبان بالقوه را به مشتریان بالفعل تبدیل نمایید

..

فعالیت های فرهنگی و اجتماعی داشته باشید

از هر فرصتی که می توانید فعالیت های فرهنگی و اجتماعی داشته باشید استفاده نمایید. اثبات اینکه تنها سود مطرح نیست و موضوعات اجتماعی و فرهنگی نیز برای کسب و کارتان اهمیت دارد موجب افزایش محبوبیت می شود..

با همکاران خود تعامل و همکاری داشته باشید

اینکار در بین شرکت های خارجی بسیار متداول است.

 دو نمونه داخلی اینکار عبارتست از:

همکاری دیجی کالا و ایرانسل (ارائه سیم کارت به همراه محصولات مورد فروش در دیجی کالا)

همکاری سامسونگ و همراه اول (ارائه سیم کارت با اینترنت به همراه گوشی های پرچمدار سامسونگ)

همه جا حضور داشته باشید

تبلیغات و فعالیت باید با تنوع و مدلهای مختلف انجام گیرد. برای مثال اگر فروشگاه اینترنتی دارید تنها تبلیغات در سایت ها کافی نیست و باید مواردی مانند تبلیغات محیطی، تبلیغات رادیویی و تلویزیونی و … نیز داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *