‍ مدرس دوره آموزشی داستان‌نویسی عنوان کرد:از زیاده‌گویی در دیالوگ خودداری کنید

ششمین جلسه از کارگاه آموزشی لذت داستان با تدریس محمدعلی رکنی و به همت موسسه فرهنگی معراج اندیشه گل گهر برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی این موسسه، محور اصلی بحث های این جلسه پیرامون دیالوگ، مونولوگ، انواع آن ها و کاربرد این تکنیک ها در داستان نویسی بود. رکنی در ابتدا به معرفی استعاره، کنایه، مجاز و تاثیر آن ها در جذابیت و گیرایی یک داستان موفق پرداخت و در ادامه در خصوص تعریف بهانه روایت گفت: در واقع بهانه روایت نخ تسبیح یک داستان قوی است. نویسنده هنگام روایت یک داستان نمی تواند بدون دلیل و بهانه مناسب، پرش داستانی داشته باشد؛ بلکه بایستی با یک بهانه و علت مناسب وقایع داستانی را به هم مرتبط کند.
وی در ادامه افزود: یکی از قسمت های مهم داستان، دیالوگ نویسی است که اگر قوی و کار شده اتفاق بیفتد می‌تواند بر ارزش داستان بیفزاید. رکنی شخصیت‌پردازی، ارائه اطلاعات، پیش‌برنده بودن در داستان و باورپذیری را از جمله ویژگی‌های دیالوگ عنوان کرد و گفت: هر یک از کلماتی که در دیالوگ‌های داستان استفاده می‌شود باید ارزشمند بوده و پیش‌برنده روال طبیعی داستان باشد. وی دیالوگ مستقیم، دیالوگ رمزگونه، دیالوگ یک طرفه، دیالوگ بی‌ربط و دیالوگ کنایه آمیز را از جمله انواع دیالوگ نام برد و اضافه کرد: یکی از مهم ترین دیالوگ هایی که در داستان نویسی استفاده می‌شود دیالوگ مستقیم است که در آن گفتگوها به صورت رفت و برگشتی بین دو نفر انجام می‌شود اما نویسنده حرفه‌ای باید مراقب باشد از این نوع دیالوگ به قدر کافی در داستان خود بهره گرفته و از اطناب در آن جلوگیری نماید.
این نویسنده سیرجانی در ادامه عنوان کرد: مونولوگ یا تک گویی یکی دیگر از ابزارهایی است که به کمک داستان‌نویسی می‌آید و در واقع همان حرف زدن شخصیت داستان با خودش است که می‌تواند انواعی از جمله مونولوگ ساده، مونولوگ نمایشی و حدیث نفس داشته باشد. وی اضافه کرد: در دیالوگ نویسی برای یک شخصیت داستانی لحن، گویش و لهجه مهم است و یک نویسنده توانمند باید تمامی این موارد را در دیالوگ ها به نمایش بگذارد.

@masirjan

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *