در گفتگوی اینستاگرامی موسسه معراج اندیشه گل گهر مطرح شد:

کنترل‌گری و مسئولیت‌پذیری افراطی عامل ایجاد نگرانی هستند



دومین قسمت از مجموعه گفتگوهای نگران نباش و زندگی کن با عنوان راهکارهایی برای مقابله با نگرانی و اضطراب با حضور دکتر مهدی اکبری دکترای روانشناسی بالینی و استادیار دانشگاه خوارزمی تهران از صفحه اینستاگرام موسسه به صورت زنده پخش شد.


به گزارش روابط عمومی موسسه فرهنگی معراج اندیشه گل گهر؛ در این گفتگو کنترل گری و مسئولیت پذیری افراطی به عنوان یکی دیگر از منابع تولید اضطراب و نگرانی معرفی شد. اکبری در خصوص ابعاد کنترل گری گفت: معمولاً کنترل گری در سه حوزه شکل می‌گیرد؛ کنترل دیگران، کنترل خودمان و کنترل دنیای پیرامون که هیچ کدام از این مقوله‌ها به طور صددرصد قابل کنترل نیست و همین باعث می‌شود ما خسته شویم و هیچ نتیجه ای به دست نیاوریم. وی افزود: ما دائماً افراد را چک میکنیم برای اینکه با کنترل کردن دیگران ذهنمان به آرامش می رسد. شاید فکر کنیم این کنترل کردن به خاطر علاقه آنهاست در حالی که این طور نیست. ذهن احمق ما به ما دروغ می‌گوید هرکه را دوست داری بیشتر از او مراقبت و کنترل کن. اما این کار باعث می‌شود آدم هایی که در کنارشان هستیم خیلی اذیت شوند و حتی گاهی ما را دوست نداشته باشند. بازوهای تربیت محبت و کنترل گری هستند که گاهی اوقات این دو با هم اشتباه گرفته می شوند. بین محبت و کنترل گری یک مرزی بسیار باریک وجود دارد که نباید اشتباه گرفته شود. یک فرد کنترل گر حتی به دنبال کنترل احساس دیگران هم هست و می خواهد با کنترل دیگران به استانداردهایی که در ذهن خود دارد برسد. این استاد دانشگاه به کنترل خود توسط افراد کنترل گر اشاره کرد و گفت: مثلاً فردی که می‌خواهد اضطراب خود را کنترل کند به خود نهیب می زند در سخنرانی مراقب باش تپق نزنی. فراموش نکنید هر چقدر از اضطراب بترسیم بیشتر به سراغ ما می آید. از آنجایی که ما سعی می کنیم اضطراب ها و هیجان های بد را کنترل کنیم مدام بر سر راه ما قرار می گیرند. باید با آنها دوست شویم تا از ما دور شوند. همچنین افراد کنترل گرا در کنترل بر روی محیط پیرامون خود به دنبال این هستند که کلیه پیامدهای طبیعی و غیر طبیعی محیط اطراف خود را کنترل کنند. اکبری زمینه بروز کنترل گری در افراد را در این دانست که دنیا را ناامن می دانند و افزود: افراد کنترل گر فکر می‌کنند با کنترل گری بیش از حد می‌توانند ناامنی را از دنیا دور کنند در حالی که برعکس است و هر چقدر دنیا را کنترل کنید دنیا در ذهن شما ناامن تر به نظر می آید. این دکترای روانشناسی بالینی در خصوص راه های کمرنگ کردن کنترل گری خاطرنشان کرد: هرگز به کنترل گری خود افتخار نکنید و اگر تا الان آن را انجام می‌دادید رهایش کنید. دوم اینکه کمتر تجزیه و تحلیل کنید. هرچقدر این کار بیشتر انجام شود فرد بیشتر دچار فلج ذهنی می شود. راه دیگر این است که خود را از شر برنامه‌ریزی‌های بسیار زیاد و دقیق رها کنید. برنامه‌ریزی خوب است اما اگر از حد افراطی بگذرد دردسرساز می‌شود. لطفاً مسائل را رها کنید. برای اینکه کنترل گری در شما کمرنگ تر شود لطفاً دسترسی خود به دنیای اطلاعات را محدود کنید. آدم سالم آدمی است که اطلاعات را به اندازه کافی به ذهن خود وارد می‌کند. همچنین برای کمرنگ کردن این کنترل گری لطفاً به انتخاب های دیگران احترام بگذارید حتی بر اساس ذهن ما درست نباشند. این استقلال افراد را نشان میدهد. اکبری مسئولیت پذیری بیش از حد را هم یکی دیگر از راههای افزایش نگرانی و اضطراب خواند و خاطرنشان کرد: معمولاً افراد نگران مسئولیت پذیری متورمی دارند. این هم سند افتخار نیست. برای اینکه از مسئولیت پذیری افراطی فاصله بگیریم اجازه بدهیم چیزهای مختلف در زندگی را تجربه کنیم. وقتی مسئولیت پذیری ما بیشتر است ذهن ما مدام درگیر این است که کارهای خود و دیگران را به نحو احسن انجام دهد که کار خیلی خطرناک میشود. کنترل گری؛ کمال گرایی و مسئولیت پذیری افراطی می تواند هر سه با هم در یک فرد اتفاق بیافتد. حتی این مسئولیت پذیری افراطی در روابط دوستی هم دیده می‌شود و فرد برای اینکه دوست خوبی باشد حاضر است بیش از حد به خود فشار وارد کند. در مسئولیت پذیری افراطی حواسمان به ذهن فاجعه سازمان باشد. ذهن ما مسئولیت هایی برای ما ایجاد می کند و می گوید اگر به آنها عمل نکند اتفاق بدی می افتد و بروز نگرانی را در فرد تشدید می‌کند. فرد این همه تلاش می‌کند و ذهن او در آخر می گوید در عمل به مسئولیت‌ها بد نبودی ولی باید بهتر باشی و این خیلی ضربه زننده است و اگر این چرخه تکرار شود می‌تواند فرد نگران و مضطرب را به شرایط وخیمی برساند. برای رهایی از مسئولیت پذیری افراطی سعی کنید بخشی از وظایف و مسئولیت ها را به دیگران واگذار کنید تا هم آنها رشد کنند و هم خود از این همه مشکل رهایی یابید.

 

 

Template Design:Dima Group

Back to Top